Wednesday, April 2, 2008

valorizacija biznisa -menadžment malog i srednjeg biznisa

Valorizacija malog biznisa

Uvod ( nešto o pojmu valorizacije)

Vrste valorizcije malog biznisa

Biznis kojim je mali preduzetnik odlučio da se bavi radi ostvarivanja dobiti tokom realizacije mora biti sistemski valorizovan. U valorizaciji malog biznisa mogu se koristiti dve vrste valorizacije:

  1. valorizacija poslovnog rezultata firme
  2. valorizacija poslovnih funkcija firme

Poslovni rezultat predstavlja izraz obima i cena prodatih proizvoda koji se porede sa troškovia koji su pratili proizvodnju i plasman datih proizvoda. On prvenstveno zavisi od postignutih prodajnih cena, kao i primenjenog prodajnog marketinga.

Kao što je poznato kvalitet proizvoda se pre svega vrednuje na tržištu korz njegov stepen funkcionalnosti u zadovoljavanju potreba kupca, odnosno potrošača proizvoda koji se plasiraju na tržištu. Pored njegovih spoljnih i unutrašnjih odlika koje se ogledaju kroz dizajn i tehnološke karatristike, na samu funkcionalnost indirektno utiče ikonkurencija preduzeća koja proizvodi iste ili similarne proizvode, sa kojima proizvod date kompanije mora da se takmiči u osvajanju kupaca. Presudnu odluku u odabiru izmedju prizvoda našeg preduzeća i konuretntskog preduzeća kupac pre svega donosi na osnovu kvaliteta i cene kaoj prestvalja veoma značajan faktor prilikom odlučivanja. Konkurencija predstvalja veoma pozitivnu stvku u poslovanju apreduzeća iz prostog razloga što se na konkurenstkim firmama i njihovm poslovnim neuspesima može naučti dosta toga pukim posmatranjem. Zaključi i ideje koje mogu da proisteknu iz ovakvog vida posmatranja konkurencija mogu u konbinacji sa prihvatljivim inovacijama i novim poslovnim idejama dovesti do poboljšanja tržišne pozicije našeg preduzeća.

Valorizacijakoja se odvija kroz valorizovanje poslovnih rezultata predstvlja ključnu osnovu za ocenu i unapredjenje osnovnih funkcija firme. U praksi se ide odredjenim redosledom kada je u pitanju valorizacija i to se prvenstveno kreće od valorizacije poslovnih rezultata, a zatim se pristupa valorizaciji poslovnih funkcija. Ovo nije slučajno, jer je ipak ostvaranje poslovanja primarni cilj angažovanja preduztničkog kapitala ostvarenje odredjnih poslovnih rezultata koji će dovesti do stvaranja viška vrednosti i profita za malog preduzetnika, čime će njegov napor i spremnost na rizik biti nagradjeni. Valorizacija koja ima tok koji smo opisali ostvaren poslovni rezultat predstvlaj nezavisnu, a poslovne funkcije zavisnu varijablu.

Uloga valorizacije u suštini se zasniva utvrdjivanju kauzaliteta izmedju poslovnih rezultata i primenjenih poslovnih funkcija, pri čemu se poboljšanje poslovnog rezultta u daljem radu firme omogućuje unapredjivanjenjem njenih poslovnih funkcija i obrnuto.

Poslovne funkcije kada bi ih posmtrali izdvojeno omogućavaju postaizanje odredjenih poslovnih rezultata i one stoga prestavljaju njihov generator. Upravo iz tih raloga samostalni preduzetnici moraju konstantno da se bave koordinacijom svojih poslovnih funkcija jer njihovim ispravnim upravljanjem mogu da postignu boljei poslovni rezutat.

Moguće je prepoznati odredjene medjuzavisne odnose izmedju ostvarenih poslvnih rezultata i poslovnih funkcija. Ovaj medjuzavisni odnos odiše visokim stepenom korelacije. Valorizacija se prvenstveno u odnsu na konkurenciju vrši na osnovu uporedjivanja sa matičnom konurencijom, pod kojom se pre svega podrazumeva kokurancija iz iste grane privrede, dok se u daljem razmatranju vrši valorizacija u odnosu na privredne subjekte iz drugih grana privrede iz prostog razloga što je to povezano sa zakonom granskog seljenja kapitala, gde preduzetnik,a ko uoči da je profitna stopa veća u drugim gramana, u odnosu na privrednu granu u kojoj je on izabrao da obavlja svoju privrednu delatnost, on teži ka selidbi svog preduzetničkog kapitala u granu gde se ualganjem iste količine kapitala može ostvariti profit koji je veći.

Osnovni cilj vaolrtizacije je da se kroz adekvatnu kontrolu i analizu ostvarnih tržišnih rezultata i poslovnih funkcija omogući odredjeni zaključak na osnovu koga bi se moglo sprovesti unapredjenje, koje bi direktnom proporcijom dovelo do povećanja tržišne pozicije posmatranog preduzetničkog biznisa.

Pomenuta dva područija valorizacije preduzetničkog biznisa medjusobno se razlikuju po predmetima kje proučavaju.

Tako da predmet valorizacije poslovnog rezultata jesu postignuti efekti na tržištu prodaje i nabavke koji se izražavaju finansijskim pokazateljima i njihovim trendovima.

Sas druge strane nalazi se vaorizacija poslovnih funkcija koja za svoj predmet ima vaorizaciju poslovnih funkcija, odnosno njihov uticaj na postignute rezultate. Ovu funkciju u velikoj meri determinišu i karaketrišu angažovani radnici sa primenjenom tehnolgijom i organizovanjem rada.

Iz tog razloga je potrebno da se ove dve vrste valorizacije detaljnije i odvojeno razmotre.

Valorizacija ostvarenih poslovnih rezultata

Svaki preduzetnički biznis ima za cilj maksimiziranje obima dobiti i vremena njegovog trajnja. Medjutim u savremenim naučnim krugovima smatra se da je funkcija biznisa nešto proširena u odnosu na teoriju koja je predstvaljena u predhodnoj rečenici, te da se cilj preduzetničkog angožovanja prvenstveno odnosi na zadovoljavanje potreba kupaca, a da zadovoljnost kupaca i njihovo opredeljenje za proizvod koji plasira naše preduzeće donosi profit kao nagradu za tržišno angažovanje preduzetnika. Ipak obe teorije imaju za krajnji cilj povećanje preduzetničkog kapitala. Iz ovog razloga predmet valorizacije predstavalja ostvarena dobit i perspektiva njenog reprodukoavanja. Dobit po definiciji koja je u običajena u ekonomskoj teoriji predstavlja razliku izmedju ostvaranih prihoda i rashoda koji se stavraju prilikom poslovanja. Prihod je uglavnom vezan za plasiranu količinu proizvoda po odredjenim tržišnim cenama, iz prostog razloga što prihod može ostvariti smao ako se proizvodi plasiraju na tržište i kupci se odluče za njihovu kupovinu. Pratećim prihodima se obuhvata veći broj troškova kao što su troškovi materijala, energije, transporta, amorizacija bruto zarada, itd.

U preduzetničkoj praksi valorizacija tržišnog biznisa se pre svega svodi na alaniziranje ostvarenih prihoda i rashoda u odredjenom vremenskom preiodu.

Ona se može vršiti u kraćem ili dužem vremnskom periodu. Opredljenjm za obvaljanje odredjene poslovne aktivnosti preduzetnik sebe svrstava u u okvire zakonskih regualtiva koje kako preduzetniček tako i sve ostale firme obavezuju da jednom godišnje obračunavaju svoje poslvne rezultate. Ovi obračuni se publikuju putem finansijskih izveštaja i to bilansa stanja i bilansa uspeha. Zakonska regualtiva primorava preduzetnika da na kraju svake poslovne godine, koja se zaključuje sa 31.12. (decembrom) iskažu svoje ostvarene poslovne rezultate i njihov uticaj na angažovani kapital. Karakteristika savremenog preduzetnika je da biržno vodi računa o svome plasiranom kapitalu, te će stoga on za svoje potrebe biti primoran da češće vrši poterbne analize finansijskih rezultata. Ovo će mu omogućiti posedovanje pravih i svežih informacija o stanju sredstva njegovog biznisa, što će mu biti od koristi u slučaju velikih promena na tržištu prodaje i nabavke i stvoriti uslove za pravovremeno donošenje potrebnih zaključka koji vode ka radjanju dobrih poslovnih ideja i premoštavanju nastalih problema.

Valorizacija ostvrenog poslovnog rezultata obuhvata više područija. U njih prvenstveno spada valorizacija:

  1. ponude na tržištu
  2. poslovnih bilansa
  3. poslovne efektivnosti (šema)

Ponuda na tržištu

Punuda na tržištu se izražava preko obima proizvoda i usluga plasiranih na tržište u odredjenom vremenu. Mali svremnei prduzetnika svako je zaniteresovan da svi njegvi proizvodi budu ostvreni na tržištu te iz tog razloga nastoji da prouči mesto otvo svakog proizvoda na tržištu i u njegovom životnom veku pokuša da prepozna mogućnost za odredjno inoviranje ili eventualno napuštanje datog proizvoda.

Kada govorimo o anliziranju mesta proizvoda na tržištu u njegovmo životnom ciklusu preduzetnikova dužnost je da oceni na gde se taj proizvod nalazi na krivoj životnog ciklusa. Postoje dva moguća slučaja:

  1. Ukoliko raste konkurentna prodaja, uz prihvatljivu cenu tada možemo govoriti o proizvodu koji se nalazi na uzlaznom delu krive – te stoga sa proizvodnjom ovog proizvoda treba da se nastavi.
  2. ukoliko ovaj proizvod ima padajući trend, tj nalazi se na silaznom delu te krive – potrebno je razmišljati o njegovim inovacijama ili o napuštanju datog proizvoda.

Odluku o inoviranju ili napuštanju tržišnog neaktivnog proizvoda ili usluge donosi niko drugi do preduzetnik lično.

Inoviranje podrazumeva menjanje tržišnih karakteristika proizvoda naročito u smislu: dizajna, ambalaže, imena, deklaracije i dr.kada ismo govorili o odabiru vrste inoviranja odabir bi bio vezan i zavosio bi utvrdjenih tržišnih slabosti posmatranog proizvod au odnsu na konkurentski proizvod, izjave kupaca o datom proizvodu, mišljenja distributera itd.preduzetnik se način napuštanja odredjenjog proizvoda ili usluge odlučuje kada uoči stalni pad tražnje za njima i kada se posledično njegova prodajna cena primiče ceni koštanja. U ovakvim slučajevima preduzetnik će u takvoj situaciji usmeriti svoj fokus na lansiranje novog proizvoda, drugo moguće rešenje jeste da se proizvodjač okrene onom delu svog plasmana koji je do tog momenta bio ne aktivan ili manje aktivan.

Ono što se može izdvojiti kao generalna karateristika savremnog preduzetništva kada je u pitanju praćenje plasmana, jeste da savremeni preduzetnik kontinuirano prrati tržišni plasman svoji proizvoda i brine o njihovom pravovremnom napuštanju.

Poslvni bilansi

Poslovni bilansi prestvaljaju preglede ostvarenih poslovni rezultata. Njihove forme propisuje država i u njih spadaju: krajnji bilans stanja i krajnji bilans uspeha.

Prilikom valorizacije krajnjeg bilansa uspeha cilj je analiziranje obima i komponenata ostvarenog prihoda i rashoda u posmatranom vremnu. Predment posmatranja i proučavanja su poslovni prihodi (prihod od prodaje, donacija itd.). Vrednuje i ocenjuje se njihov ostvareni iznos u odnosu na plan ili lična očekivanja. Sledeći se analiziraju poslovni rashodi (troškovi materijala, energije transporta, amortizacije) koji se na isti način dovode u vezu sa planom ili ličnim procenama. Razlika koja je stvorna izmedju poslovnih prihoda i poslovnih rashoda ukazuje na ostvareni gubitak ili dobitak. Krajni rezultat je informacija na osnovu koje preduzetnik u svakom trenutku može da zaključi u kakvom položaju je njegov biznis. Iz tog razloga on je primoran da češće nego što je to predvidjeno zakonskom regualtivom analizira svoj biznis sa aspekta bilansa uspeha, a da bi to bilo moguće potrebno je da preduzetnik pozanje strukturu bilansa uspeha i da način nakoji se vrši valorizacija.

Fokus pručavanja preduzetnika takodje treba da bude usmeren na bilans stanja sopstvene firme. Ono što bi trebalo da privlači posebnu pažnju preduzetnika jeste funkcionalni raspored angažovanopg kapitala sa jedne strane i učešća tudjeg kapitala sa druge strane. Kako je poznato da bilans usteha ima aktivnu i pasivnu stranu, prilikom proučavanja aktive bilansa stanja pažnja preduzetnika treba da bude usmerena na odnos izmedju vrednosti osnovnih i obrtnih sredstva koji pre svega diktira vrsta delatnosti kojom se preduzetnika bavi. U ovom delu posebna pažnja se se usmerava na tehnički nivo osnovnih sredstva i njihovu amortizovanost u odnosu na zahteve vrsta i kvaliteta proizvoda i usluga. Kada su u pitanju obrtna sredstva pažnju treba posvetiti nivou zaliha materijala i roba obimu potraživanja i količini gotovg novca.

Kada govorimo o poslovnoj pasivi – treba napomenuti da obaveze firme valja držati na odredjenom nivou koji ne bi trebalod a predje vrednost obrtnih sredstva.

Takodje je potrebno da preduzetnik češće vrši kontrolu ovih bilansta.

Cilj provere stanja na ovim računima je da preduzetnik preko jednostavnih obrazaca može steći jednostavan uvid u realan finansijski bonitet svoje firme ( on izračunava i nterpretira: tekuću likvidnost, koeficjent zaduženosti, stope neto dobiti, koeficjenta obrtnih sredstava i dr.)to mu daje osnovu za uporedjivanje njegovog biznisa sa drugim firmama.

Poslovni efekti

Oni se sintetizvoano ukazuju na ostvaren rezultat firme. Njima se obuhvata utvrdjivanje ekomomske i društvene ocene biznisa.

Kada se radi o ekomomskoj oceni biznisa – analizom je potrebno da se obuhvati izučavanje i interpretiranje pokazatelja efektivnosti prvenstveno preko statističkog pristupa. S druge strane, kada je u pitanju društvena ocena, proučavanje se svodi n a implikacije biznisa na okruženje u smislu: ekologije, zapošljavanja, prihodovanja, rejtinga, i sl.

Postoje dve vrste pristupa i tu su:

  1. statički – koji predstvalja uprošćen pristup. Preduzetnik preko ovog pristupa brzo dobija podatke o ključnim ekonomskim efektima firme, prvenstveno u smislu neto dobiti, stope akumulativnosti i vremena vraćanja ulaganja, što je sasvim dovoljno za izvlačenje ekonomske efektivnosti firme.
  2. dinamički – je složeniji ikada je to potrebno treba ga perpustiti na izradu angažovanim ekspertima. Razlog ovome je taj što se on primenjuje u dugoročnom planiranju biznisa, a ovde se radi najduže godišnjim kontrolama poslovnih rezultata. Preduzetnik bi morao da najmanje jednom ili više puta godišenje izračuna i analizira glavne statiček pokazatelje ekonomske efektivnosti poslovanja po ranije datim obrascima u kojima će figurirati iznosi ostvarenih ekonomskih stavki u odredjenom periodu.

Za izračunavanje neto dobiti koristi se formula :

ND =BD *PK

Čiji bi proizvod trebao da bude veći od 0

Za izračunavanje ostvarene akumulativnosti :

Što treba da bude veće od 15%

Za izračunavanje vremena vraćanja ulaganja

Što treba da bude manje od 6-10 godina zavisnosti od grane delatnosti

Ostvareni ekomnoski rezultai u odrejdnom vremenskom periodu mogu da budu prihvatljivi ako ispunjavaju navedene uslove. Ovome svakako treba da se doda i analiza stepana zaduženosti firme(SZ), kao odnosa izmedju ukupnih obaveza (UO) i obrtnih sredstava (OS), odnosno :

Što bi trebalo da daje rezultate manje od 1.

Istovremno preduzetnik bi morao svoju pažnju da usmeri i na valorizaciju društvenih efekata sopstvenog biznisa. Ovim postupkom se pre svega analizira realan uticaj biznisa na ekologiju, zapošljavanje i dr. Veoma je važno za preduzetnika da se u svojimaanalizama okrene društvenom vrednovanju firme tj. da prikaže njen realan rejting koji uživa u široj društvenoj zajednici. Ovo imakoristi za preuzetnika sa aspekta prihvatljivosti njegovog biznisa u društvu, što ima priličan uticaj na njegov nastup na tržištu, a samim tim i na njegovu mogućnost plasmana proizvedenih proizvoda.

Valorizacija vrednovanja poslovnih funkcija

Polazište vrednovanja svih funkcija preduzeća predstavlja valorizovani poslovni rezultatsa aspekta ponude na tržištu, poslovnih bilansa i poslovne efektivnosti. On izražn kroz dobit kao primarni cilj, predstavlja ključni kriterijum za ocenjivanje svih funkcija svake preduzetničke firme.

Medjutim to nije jedina funkcija preduzetničke firme, nego njih ima mnogo i sve su medjuzavisno povezane.

One se sa aspekta valorizacije mogu artikulisati na odredjene grupacije i to su:

  1. vodeće poslovne funkcije ( imaju zadatak da usmeravaju i organizuju biznis)
  2. operativne poslovne funkcije ( praktično realizuju organiovan biznis)
  3. logističke operativne funkcije ( doprinose organizovanju i realizovanju pokrenutog biznisa).

Postoji odredjena logika u redosledu valorizovanja poslovnih funkcija. Prvo se valorizuju vodeće , pa zatim operativne, i na kraju logističke poslovne funkcije.

Vodeće poslovne funkcije

U praksi ove funkcija mogu da budu struktirane na različite načine, ali u praksi preovladjuje savremeni način struktuiranja vodećih funkcija na:

1. menadžersku

2. marketinšku

3. razvojnu funkciju.

Ovde takodje postoji redosled valorizacije koji je idnetičan redosledu pobrojanih funkcija.

Menadžerska funkcija ima odlučujuću ulogu u preduzetničkom biznisu. U zavisnosti od veličine firme ovu funkciju obavlja preduzetnika samostalno ili je obavlja kombinacija vlasnika i profesionalnog menadžera.

U oba pomenuta slučaja kada je u pitanju valorizacija preduzetnčki deo menadžmenta mora da se samokritički odnosi prema svom udelu u ostvarivanju tržišnih rezultata. Razlog ovome je taj što je menadžment preduzeća za primenjeni biznis donosio sve preduzetničke odluke i neposredno je odlučivao o organizaciji i kadrovskoj strukturi firme. Sa druge strane valorizaciju menadžerskog tima vrši upravni deo menadžmenta (vlasnici). Iz tog razloga bilo bi potrebno da on u odredjenim vremenskim priodima treba da analizira sopstveni rad i poslovne rezultate nagažovanog menadžersko tima (posebno rezultate bilansa uspeha i bilansa stanja). Ovo se naročito odnsi na situacije u kojima su u dužem vremenskom periodu mogu uočiti nezadovoljavajući poslovni razultati ili kada angažovani menadžer u u očekivanoj meri ne uvažava poslovne namere i zamisli uprave firme.

Marketinška funkcija - nju uprava firme pre svega trba da valorizuje sa aspekta njenog delovanja iz perspektive kupca, tj. udovoljavanja njegovim željama i potrebama. Ovo predstavlja osnovni cilj marketinške funkcija čije ostvarenje vodi ka realizaciji proizvoda na tržištu. Jer kada bismo šire posmatrali pored istraživanja potreba potrošača i tržišta marketinška funkcija je usmerena i na konkretnu prodaju proizvoda i nabavku pratećih komponenti koje omogućavaju nesmetano obavljanje poslovnih procesa. Marketing miks prestavlja najbolji izvor informa cija za marketinšku funkciju. On može da odredi želje i potrebe kupaca i da u potrebnom smeru inovira ili menja proizvod, da bi povećao njegovu konkurentnost na tržištu.

Razvojna fnkcija – u praksi je vezana za marketinšku funkciju i njene rezultate uprava valorizuje sa aspekta ostvarnih inovacija postojećih proizvoda. Takodje se u valorizaciji razvojne funkcije uključuju rezultati sa aspekta izvršene racionalizacije primenjene proizvodne tehnologije i prateće organizacije rada.

Operatine funkcije

U ove funkcije spadaju:

1. proizvodna

2. organizaciona

3. kadrovska funkcija.

Takodje se valorizuju po navedenom redosledu.

Proizvodna funkcija – po svom karakteru obuhvata postupak obavljanja proizvodnje uz korištenje osnovnih sredstava i utroške repromaterijala. Vaorizacija ove funkcije se svodi na analizu količina i kvaliteta proizvoda u jedinici vremena. Pored toga potrebno je posvetiti pažnju analizi svih vrsta zaliha, kao i celini kvaliteta primenjenih materijala i materijalnih resursa i postupaka u radu. Sve zajedno može da posluži kao osnova za promene posmatrane funkcije, naročito u situacijama kada se inoviraju ili menjaju proizvodi.

Organizaciona funkcija – predstavlja uspostvljen sistem odnosa izmedju zahteva radnih mesta i potrebnih radnika u firmi. Valorizacija organizacione funkcije podrazumeva analizu uskladjenosti determinisanih organizacionih segmenata sa zahtvima poslova i predvidjenom strukturom zaposlenih u firmi. U tom slučaju za predmet valorizacije se može uzeti proučavanje celishodnosti oblika primenjene organizacije ili samo njene uspostavljene strukture. Potreba za valorizacijom ove funkcijae izražena je u periodima kada dolazi do osetljivih menjanja proizvodne i drugih poslovnih funkcija u firmi.

Kadrovska funkcija (ili funkcija ljudskih resursa) – neosporno predstavlja odlučujuću funkciju uspešnosti svakog preduzetničkog biznisa, bez obzira na nenjgovu delatnost i veličinu. Valorizacijom ovog segmenta se uočava potreba za korigovanjem strukture zaposlenih u funkciji ostvarivanja ciljeva biznisa. Valorizacija kadrovske funkcije obuhvata ocenjivanje izvršenog razmeštaja i kvaliteta angažovanih radnika u organizacionom modelu firme. Ovom valorizacijim mogu se uvideti odrdjeni neskladi, gde je zadatak menadžerske funkicije da ih prati i rešava.

Logističke funkcije – se sastoje od odredjenog broja funkcija, a to su:

  1. ekonomska
  2. administrativna
  3. informaciona funkcija.

Njihov osnovni zadatak je da obezbede uslove za ostvarenje vodećih i operativnih funkcija, pa je iz tog razloga potrebno i njih valorizovati.

Ekonomska funkcija – ima zadatak da prati ekonomiku firme i da evidentira ekonomske rezultate njenog poslovanja. Osnovni zadatak ove funkcije je usmeren ka ostvarivanju finansijskih tokova u firmi, a drugim se obuhvata registrovanje ostvarnih ekonomskih efekata. Valorizovanjem ove funkcije se za upravu firme stvaraju takve informacije i saznanja o realnom kvalitetu i potrebnim izmenama.

Administrativna funkcija – brine o regulisanju i ostvarnju zakonitosti rada i evidentiranju donošenja i ostvarenja upravnih odluka. Ona te zadtke realizuje pribavaljanjem, primenom i čuvanjem adekvatne dokumentacije. Vaorizovanjem ove funkcije uprava dolazi do mogućnosti uočavanja tokova i efekata rada, koji joj omogućavaju izvodjenje odredjenih racionalnih promena.

Informacina funkcija - preko savremene kompjuterske opreme, omogućava efikano evidentiranje faktora i rezultata rada firme sa jedne strane, i donošenje uprvanih odluka, sa druge strane. S obzirom na njenu zanačajnu ulogu, veoma je bitno da se ona pravovremno podvrgava uprvanoj valorizaciji, kao postupku preko kojeg se uočavaju slabosti primenjene poslovne informatike i vrši nihovo otklanjanje.

Menjanje prinjenog maolg biznisa

Odnos valorizacije i plana

Rezultati izvršene parcijalne ili kompleksne valorizacije tekućeg preduzetničkog biznisa u smislu ostvarenog tržišnog rezultata ili stanja poslovnih funkcija predstavljaju osnovu za ocenu celishodnosti predhodno sačinjeog biznis plana. Ovime se može uočiti mera uskladjenosti izmedju ostvarnih i planiranih poslovnih faktora i rezultata biznisa. Kada se vrši ovakav vid komparacija prednost naravno imaju valorizovani rezultati biznisa, kao činjenice koje odslikavaju stvarno stanje u odnosu na planska rešenja kao naticipirane faktore.

Razlika izmedju vaorizovanih ostvarenja i planskih rešenja može biti manja ili veća.

Manja razlika odslikava manja odstupanja izmedju posmatranih veličina, na osnovu čega se nastavlja sa korištenjem tekućeg biznis plana.

Kod većih rodstupanja – naročito kada su na osnovu valorizacije biznisa drastičnije napuštaju zastupljeni i uvode novi proizvodi, u tom slučaju se posledično mora korigovati postojeći biznis plan ili doneti sasvim novi.

Korigovanje biznis plana

Korektivnim izmenama se pristupa kada se uoči potreba za manjim izmenama ponude na tržištu i neophodnost posledičnog menjanja poslovnih funkcija.

Izmene biznis plana u takvim slučajevima se najpre odnose na korigovanje opredeljenja iz obalsti vodjenja poslovne politike i na eventulao izračunavanje i ocenjivanje ekonomskih i društvenih posledica koje će te izmene izazvati. U takvim slučajevima može se vršiti korkcija vremena za koje je biznis plan predvidjen – te se ono može skratiti ili produžiti.

Novi biznis plan

Njegovoj izradi se pristupa u situaciji kada se tekući biznis plan dobrim delom ili u celini napušta i pristupa organizovanju novog biznisa. Ovo se dešava u sitacijama kada trenutni biznis plan nije tržišno opravdanili se može zameniti profitabilnijim poslom. U oba slučaja tekući biznis plan se odbacuje kao prevazidjen, pa uprava firme pristupa izradi novog biznis plana saglasno valorizacijom dokazanoj potrebi i marketinško identifikovanoj novoj biznis ideji. Važno je napomenuti da samo preduzetnik možesamostalno da biznis napusti gašenjem ili prodajom firme, prvenstveno kada se uoči nezaustavljiv pad tržišne aktivnosti biznisa ili kada izgubi ambiciju da se nadalje bavi preduzetničkim biznisom.

Sve ovo dovodi do zaključka da ma koliko biznis plan bio efikasan on se u praksi na kraju istroši, apa ga je potrebno zameniti novim. Njegova istrošenost se konstatuje celovitom i pravovremnom valorizacijom tekućeg biznis plana i uočavanjem nove poslovne šanse čijom će realizacijom firma ostvariati veće poslovne rezultate.


STUDIJA SLUČAJA

VALORIZACIJA BIZNIS PLANA PREDUZEĆA „HIDROISKOPI“ D.O.O

( Biznis plan je predvideo razvoj postojećeg biznisa)

Valorizacija ostvarenih poslovnih rezultata

Ponuda na tržištu

Ako bismo posmtrali ponudu na tržištu koja bi se mogla oceniti kao konkurencija uvedil bismo da preduzeće „HIDROISKOPI“I zapravo i ma veoma povoljnu tžišnu poziciju po ovome pitanju. Naime pre nastanka ekonomske krize koja je potresala našu zemlju zajdno sa ratnim dejstvina koja se dešavala 90-tih godina 20 v. Postojala su odredjena preduzeća koja su se bavila indentičnim delatnostima ko preduzeće „HIDROISKOPI“. Ali kao što je opšte poznato veliki giganti u tim vermenima previranja nisu mogli dazadrže svoje tržišne pozicije iz mnogih razloga od kojih kao najbitnije možemo da izdvojimo:

  1. Nejasno definisanje vlasnika kapitala
  2. Zastarela organizacija rada
  3. Nemotivisanost radnika
  4. Nemogućnost plasmana na tržište.

Ove velike firme polaku su počele da se gase i jedna po jedna prestajale su sa svojim radom. To je otvorilo put manjim hrabrijim preduzetnicima da polako počnu da osvajuju tržište koje je postajalo sve slobodnije od monoploa koji su držale velike firme.

Takodje kao što smo imali prilike da vidimo u samom izlaganju o tehničko tehnološkoj strukturi preduzeća mogli smo da vidimo da preduzeće „HIDROISKOPI“I ima poseban tehničko tehnološki proces koji se u velikoj meri zasniva na korišćenju specijalizovanih plovnih bagera koji eksplatišu rečno dno.

Ko što je poznato potreba za stalnim inoviranjem jeste ta koja tera reduzetnika da konstantno rade na usavršavanju svoga biznisa. Zbog konstantne borbe za tržišnu poziciju, koja mu može doneti uvećanje njegovog preduzetničkog kapitala.

Preduzeće „HIDROISKOPI“ zadovoljava negde oko 80% ukupne tražnje za ovakvim vidom usluga i proizvoda koje ono plasira.

Iz tog razlga ono kao lider mora konstantno da radi na modernizacjii svoga poslovanja. Ovde nema puno mesta modernizaciji koja se odnosi na usavršavanje samog proizvodnog procesta ili poboljšavanja tehničkih i marketinških osobima proizvoda zbog toga što je proces proizvodnje bukvalno dvoveden do savršenstva. Kao sredstva za rad koriste se najsavremnije mašine kje su kupljene od proizvodjača IHC-a. Koji predstvalja svetskog lidera u oblasti proizvodnje polovnihj bagera.

Koliko god kritički posmatrali proizvod preduzeća „HIDROISKOPI“ mogli bismo da vidimo da je on uvek na uzlaznoj putanji krive ponude i tražnje pa stoga možemo da zaključimo da se sa proizvodnjom ovog proizvoda treba nastaviti iz razloga što on donosi dovoljnu količinu profita preduzeću „HIDROISKOPI“, koji mu omogućuje rast i razvoj praćen potrebnom akumulacijom.

Poslvni bilansi

Poslovni bilansi najkraće rečeno predstavljaju preglede ostvarenih poslovnih rezultata. Njihov izgled, odnosno obrazac propisuje država i svi privredni subjekti su užni da koriste odgovarajući obazac krajnjih bilansa.

Valorizacija bilansa uspeha

Valorizacijom posovnih bilansa uspeha vrši se posmatranje razlike izmendju poslovnih prihoda, odnosno očekivanih poslovnih prihoda i onih koji odslikavaju stvarno stanje a do kojih se dolazi vaorizacijom, i poslovnih rashoda odnosno razlikom izmendju projektovanih i ostvarenih poslovnih rashoda.

Plan godišnjih bilansa uspeha koji je projektovan biznis planom

Bilansne stavke

Iznosi po godinama

2005

2006

2007

2008

2009

Ukupan prihod

391000

522000

864000

72000

645000

Ukupan rashod

363788

373206

359781

359302

414564

Brutodobit

27222

148794

534219

360898

230436

Porez na dobit

5444

29759

10834

72140

46087

Neto dobit

21778

119035

403376

28853

148349

Plan godišnjih bilansa uspeha koji je projektovan biznis planom

Bilansi uspeha po godinama posle vaorizacije

Bilansne stavke

Iznosi po godinama

2005

2006

2007

2008

2009

Ukupan prihod

391000

600300

-

-

-

Ukupan rashod

363788

359598

-

-

-

Brutodobit

27222

240702

-

-

-

Porez na dobit

5444

33698

-

-

-

Neto dobit

21778

207004

-

-

-

Kao što možemo da vidimo u 2006 godini došlo je porasta ukupnih prihoda za 78300 eura. Što iznosi oko 15% više nego u 2005 godini. Linearno sa prihodima rasli su i troškovi i njihov porast od 22392 eura ili 6% je normalan u odnsu na rast prihoda. Ovo je činjenica iz prostog razloga što sa porastom prihoda moraju rasti i troškovi koji su neminovni prilikom poslovanjai postvarivanja prihoda.

Kada bismo posmatrali neto dobit mogli bismo da vidimo da se ona povećala za drastičniju cifru i da ona omogućava preduzeću da ostane konkurentno.

Do ovog povećanja proizvodnje,a samim tim i do povećanja prihoda došlo je usled elemntrarnih nepogoda koje su zadesile našu zemlju u vidu poplava.

S obzirom na delatnost kojemo de preduzeće HI bavi ovo je predstvaljalo povoljnu šansu za porast proizvodnje.

Poslovni efekti

Poslovni efekti sistematizovano ukazuju na ostvaren rezultat. U praksi se koriste dve vrste pristupa :

  1. Statički (jednostavniji)
  2. Dinamički (složeniji)

u preduzetničkoj praksi često se koristi statički metod, pa smo se i mi u našem seminarskom radu odlučili da posmtramo poslovne efekte statičkim metodom, i došli smo do sledećih rezultata valorizacvije:

ND =BD x PK =240702 x 33698=207004

Proizvod treba da bude veći od 0.

Stošpa akumulativnosti treba da bude veća od 15% kako nalaže literatura. Valorizacijom smo došli do rezultata koji prelazi donju granicu za više od dva pta.

Maksimalno vreme vraćanja uloga prema literaturi ne sme da bude veće od 10 godina, ono ovde iznosi dve godine i osam meseci.

Stopa zaduženosti prema literaturi trba da bude manja od 1, valorizaciojmo poslovnih efekata firme HI dobili smo podatak da je njena stopa zaduženosti 0.29 .

Valorizacija vrednovanja poslovnih funkcija

Vodeće poslovne funkcije

Kao što je poznato pod vodeće poslovne funkcije spadaju menadžerska, marketinška i razvojna. S obzirom da je ovde reč o malom preduzeću jasno je da su sve ove tri fukcije objedinjenje u ličnosti vlasnika preduzeća koji ujedno ima i funkciju direktora. On se prvenstveno bavi upravljanjem samim preduzećem i donošenjem svih odluka vezanih za poslovanje preduzeća. Valorizacijom sa aspekta menadžerske funkcije mogli smo lako da uvidimo da on u dobroj meri vodi računa o odlukama koje donosi, iz prostog razloga što se te odluke tiču prvenstveno njegovog preduzetničkog kapitala. Donošenjem eventualnih loših odluka ili bilo koje druge vrste nepromišljenih odluka on bi svoj preduzetnički kapital mogao da dovede u opasnost i na taj način ne samo da ugrozi poziciju preduzeća na tržištu nego i da ugrozi svoje lične izvore prihoda. U neku ruku ovo je dobra varijanta dok s druge strane on previše pazeći na svoj oskudni kapital retko sebe izlaže slobodnijim preduzetničkim idejama. Iz tog razloga on kao samostalni preduzetnik a ujedno i menadžer iskorišćava samo one poslovne ideje koje pružaju veći stepen sigurnosti ali samim tim i manju zaradu. Za razliku od slučaja kada bi u preduzeću bio zaposlen profesionalni rukovodioc (menadžer) koji bi težio ka ostvarenju što većeg profita pristankom na veću dozu rizika. Valorizovanjem vodećih poslovnih funkcija sa aspekta marketinške funkcije moramo posmatrati preduzeće odnosno ponudu preduzeća sa aspekta kupaca. Drugim rečima potrebno je ustanoviti koje su želje i potrebe kupaca i težiti njihovom ostvarenju kroz modernizaciju proizvoda. S obzirom na specifičnost proizvoda našeg preduzeća potrebe kupaca nisu u toj meri drastično izražene a i sama potražnja za proizvodima ima specifičan karakter te stoga nije potrebno izvršiti posebno ispitivanje tržišta radi pribavljanja podataka o željama kupaca, jer se želje kupaca mogu videti kroz tender koji se raspisuje za obavljanje poslovnih delatnosti. Kao što smo pomenuli u biznis planu preduzeće „Hidroiskopi“ ne učestvuje na klasičnom tržištu nego svoje kupce nalazi preko tendera koje oni raspisuju za izvodjenje odredjenih radova. S toga marketinška funkcija preduzeću Hidroiskopi ima u velikoj meri drugačiji izgled od marketinških funkcija drugog preduzeća. Posmatranjem preduzeća, odnosno njegovih vodećih poslovnih funkcija sa aspekta razvojne funkcije mogli smo da uvidimo da i razvoj preduzeća Hidroiskopi je vezan za njegovog direktora, te da on zajedno sa svojim najbližim konsultantima radi na razvoju priozvodnih kapaciteta preduzeća.Kao najbolji primer i pokazatelj toga bio je preliminarni biznis plan kojim je predvidjena kupovina novih osnovnih sredstava a samim tim i razvoj poslovanja preduzeća.

Operativne funkcije

U operativne funkcije spadaju proizvodna, organizaciona i kadrovska funkcija. Proizvodna funkcija obuhvata korišćenje sredstava za rad i materijala. Valorizacija je usmerena u pravcu količina i jedinica proizvoda odnosno usluga produkovanih u odredjenom vremenskom periodu. Takodje valorizacja se bavi posmatranjem i analizom zaliha materijalnih resursa i postupaka u radu. Predstavlja sigurnu osnovu za inoviranje proizvoda.

U konkretnom primeru u preudzeću Hidroiskopi proizvodna funkcija je valorizovana i podaci koji su dobijeni nisu se razlikovali od projektovanih. Razlog tome je sledeći: što se tiče količine jedinica proizvedenih u vremenu s obzirom na stanje mašina koje se bave iskopavanjem materijala i koje daju rezultate koji su predvidjeni nije došlo do pomeranja u odnosu na predvidjanja. Ovo nas dovodi do činjenice da s obzirom na trenutno stanje nije potrebno inoviranje proizvoda.

Valorizacijom opreativne i kadrovske funkcije došli smo do zaključka da organizacija koja je primenjena u preduzeću zajedno sa kadrovima omogućava ostvarenje uspešnosti koja je projektovana. Drugim rečima oraganizaciona i kadrovska funkcija postavljenje su na pravi način i iz tog razloga daju prave rezultate.

Menjanje primenjenog malog biznisa

Odnos valorizacije i plan

Bavi se odnosom izmedju planiranih i ostvarenih rezulatata gde veću prednost imaju valorizovani rezultati nad projekotavim. S obzirom da valorizacijom je uočeno stanje gde valorizovani rezultat je veći od projektovanog smatramo da biznis plan koji smo uradili je urodio plodom te stoga nije potrebno niti korigovati postojeći biznis plan niti ga napuštati i pristupati izradi novog.

No comments: